هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو

روز یکشنبه ۱۸ تیرماه روز بسیار خوبی برای ایران دوستان بود چرا که یونسکو شهر تاریخی یزد را مجموعه‌ای متشکل از عناصر معماری اسلامی دوره‌های گوناگون و سازگار با آب و هوای محیط معرفی کرد و آن را به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. گفتنی است بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، تصمیم یونسکو بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می‌گیرد.

ثبت بخش قدیمی شهر یزد در جریان چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث فرهنگی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، در شهر کراکوف لهستان صورت گرفت.

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، شهر تاریخی یزد به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در نشست کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید. البته به نوشته این خبرگزاری، ۹ سال پیش یعنی از سال ۲۰۰۷ پرونده شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی قرار گرفته بود.

سراسرنمای شهر تاریخی یزد

خبرگزاری صدا و سیما در این ارتباط به نقل از مجتبی فرهمند، مدیر پروژه ثبت بافت تاریخی یزد، نوشت که با حمایت نمایندگان ۱۲ کشور پرونده بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی و در شمار شهرهای تاریخی جهان به ثبت یونسکو رسید.

پیش‌تر محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، نسبت به ایرادهای یونسکو در مورد برخی ساخت‌وسازها در بافت تاریخی یزد ابراز نگرانی کرده بود.

وی روز ۱۱ تیر به خبرگزاری ایسنا گفته بود که کارشناسان شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) – شورای زیرمجموعه یونسکو- ایرادهایی به پرونده ثبت جهانی شهر یزد وارد کرده که مهم‌ترین آنها «ساخت سازه‌های بتنی و غیر خشتی» در بافت خشتی شهر یزد و و تجاوز به حریم باغ دولت‌آباد است.

آقای طالبیان اشاره کرده بود که کارشناسان ایکوموس بر این نظر هستند که «اگر یزد قرار است شهر جهانی شود، چرا ساکنان آن اجازه ساخت بناهای خشتی را در بزرگترین شهر خشتی جهان ندارند و ضوابط شهرسازی چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد؟»

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در این مورد گفته بود:

اعلام کرده‌ایم که در فرایند تدوین پرونده جهانی شدن یزد این موضوع نیز مطرح شده است و در مذاکره با سازمان نظام مهندسی کشور و وزارت راه و شهرسازی از آنها خواسته شده با تدوین دستورالعمل ویژه مهندسی خشت که در حال انجام است، اجازه ساخت بناهای خشتی توسط ساکنان یزد صادر شود.

چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از ۱۱ تیر در شهر کراکوف آغاز به کار کرده است تا در مورد ثبت نام ۳۳ اثر تاریخی تصمیم‌گیری کند. پیش از این، نشست کراکوف با ثبت سه اثر تاریخی در کامبوج، چین و هند در فهرست میراث جهانی یونسکو موافقت کرده بود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید