هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

آثار هنری در زباله‌دان!

مردی آثار هنری غیرمعمولی را از زباله‌دان بیرون کشید و فکر می‌کرد برای دکور هالووین جالب باشد. اما ممکن است در واقع ارزش واقعی آن رقم حیرت‌آوری داشته باشد.

ظاهرا این آثار توسط فرانسیس هاینز، یک اکسپرسیونیست انتزاعی متوفی، که به خاطر پیچیدن اشیا در پارچه شهرت دارد، خلق شده است.

چهار سال و نیم پیش، یک مکانیک، مجموعه‌ای از آثار هنری ناشناس را از یک زباله‌دان در کانتیکت بیرون کشید، به این امید که از آنها برای تزئینات هالووین استفاده کند. اما پس از کمی کاوش غیرحرفه‌ای، متوجه شد که این آثار متعلق به هنرمند برجسته نیویورکی است و ممکن است صدها هزار دلار ارزش داشته باشند.

به نظر می‌رسد که آثار هنری توسط فرانسیس هاینز خلق شده‌اند، یک اکسپرسیونیست انتزاعی فقید و فراموش شده که قبل از ترک دنیای هنر نیویورک به امید یک زندگی آرام، با پیچیدن بوم‌ها، مجسمه‌ها و حتی کل ساختمان‌ها در پارچه، در کانکتیکات نامی برای خود دست و پا کرده بود.

در ماه می امسال، تقریباً 30 نمونه از آثار او در دو گالری هالیس تاگارت در نیویورک و ساوثپورت در کانکتیکات، به نمایش درخواهند آمد، که قیمت‌های آن از 12،500 تا 20،000 دلار به ازای هر اثر متغیر است.

View this post on Instagram

A post shared by Jared Whipple (@francis_hines_)

این مکانیک به نام جرد ویپل در سپتامبر 2017 به این آثار برخورد کرد. به این ترتیب که یکی از دوستان پیمانکارش که کار تخلیه و پاکسازی اتباری متروکه در واترتاون را بر عهده گرفته بود از او برای این کار کمک گرفت. به نظر می‌رسد این انبار متروکه، استودیوی هایتز بوده باشد. روز بعد با رانندگی به محل، او و یکی دیگر از دوستانش صدها نقاشی و مجسمه را در سطل زباله پیدا کردند که بیشتر آنها با پلاستیک محافظ پوشانده شده بودند، برخی نیز پر از کپک، خاک و زباله بودند.

او در وب‌سایتی که به این هنرمند اختصاص داده شده است، نوشت: “ما نتوانستیم از چیزی که می ‌بینیم سردرآوریم. برای ما آزاردهنده و بسیار ناراحت کننده بود که ببینیم یک عمر اثر هنری یک نفر در زباله انداخته شده و به سمت محل دفن زباله می‌رود. برای هیچکدام از ما کار درستی نبود و در عرض چند دقیقه تصمیم گرفتیم که بخشی از مجموعه باید به زندگی هنری خود ادامه دهد.”

آنها آثار هنری را بیرون کشیدند و فکر می‌کردند که اگر به هیچ دردی نخورند، می توانند یک “گالری هنری تسخیر شده” برای جشن هالووین در ماه بعد برپا کند. اما پس از باز کردن بسته بندی آثار هنری، ویپل شروع به تجدید نظر در ارزش آنها کرد.

او به یاد می‌آورد: “من شروع به دیدن برخی از آنها کردم که واقعاً توجه من را به خود جلب کرد و باعث شد برای دید بهتر با فاصله‌ی بیشتری به آن‌ها نگاه کنم. این آثار کاری با من کردند که هنرهای زیبا قبلاً هرگز با من انجام نداده بود. من که در تمام عمرم یک مکانیک بودم، توانستم بسیاری از قطعات مخفی ماشین را در آثار پیدا کنم و متوجه یک موضوع بیومکانیکی در برخی نیز شدم.”

در همین زمان بود که ویپل متوجه شد چه کسی خالق این آثار بوده است. پشت یکی از بوم‌ها متعلق به 1961 یک نام کامل نوشته شده بود: فرانسیس ماتسون هاینز. سال‌ها آقای ویپل در مورد زندگی هاینز تحقیق کرد. او با خانواده هنرمند تماس گرفت، که به او اجازه دادند آثار را برای خود نگه‌دارد، و همینطور با دلال هنری سابق وی، که جزئیات مربوط به حرفه هاینز را در اختیارش گذاشت. او همچنین پیتر هیستینگز فالک، مورخ هنری را معرفی کرد، که برای دیدن مجموعه‌ در پارک اسکیت سرپوشیده‌ای که ویپل و دیگران ساخته بودند، حضور پیدا کرد.

هیستینگز فالک گفت: “من خیلی کنجکاو شدم و واقعاً از آنچه دیدم شگفت زده بودم.”

این مورخ توضیح داد هاینز، که در سن 96 سالگی در سال 2016 درگذشت، چندین ساختمان نیویورک را در طول زندگی حرفه‌ای خود لفاف پیچید، از جمله طاق میدان واشنگتن و ترمینال اتوبوس پورت اثوریتی، و کار او را با کریستو و ژان کلود مقایسه کرد.

هیستینگز فالک، ویپل را به تاگارت معرفی کرد که دو سال پیش برای دیدن آثار هنری به واتربری سفر کرد.

تاگارت می‌گوید: “هرگز چنین کاری را ندیده بودم، بسته بندی‌های فیزیکی روی بوم‌هایی، که کاملاً حرفه‌ای انجام شده بودند. از نظر میراث، او را هنرمندی پیشگام در رسانه و فرمتی می‌بینم که مختص او بود.”

نمایشگاه حاضر با عنوان “باز کردن رمز و راز لفاف‌پیچ نیویورک”، توسط هیستینگز فالک با مدیریت پل افستاتیو، مدیر هنرهای معاصر در هالیس تاگارت برگزار می‌شود و از 5 می تا 11 ژوئن امسال در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.


تیلور دافو | آرت نت

دیدگاهتان را بنویسید