هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ساتبیز و حراجی ویژه هنرمندان زن

حراج‌خانه ساتبیز نخستین حراجی اختصاص یافته به هنرمندان زن را برپا می‌کند. اما چرا هنوز در سال ۲۰۲۱ حراجی جداگانه برپا می‌شود؟

این فروش آنلاین آثار مربوط به قرن‌های ۱۷ تا ۲۱ را شامل می‌شود.

هم‌چنین آثار هنرمندانی از جمله دوروتی تنینگ Dorothea Tanning ، هانا هوش Hannah Hoch و باربارا هپوورث Barbara Hepworth نیز به نمایش درمی‌آیند.

نقاشی پالوما روی گیتار اثر فرانسواز ژیلو
نقاشی پالوما روی گیتار اثر فرانسواز ژیلو

هنرمند سوررئالیست دوروتی تنینگ می‌گوید:

ترکیب هنرمند زن وجود خارجی ندارد. همان قدر که هنرمند مرد یا هنرمند فیل تناقض دارد، این ترکیب نیز بی‌معناست. ممکن است که زن باشید و در ضمن هنرمند نیز باشید، اما یکی عنوانی است که به شما می‌دهند و دیگری خودِ شمایید.

با چنین نظری، حدس بزنید پاسخ او برای شرکت در یک حراجی ویژه بانوان هنرمند که ماه آینده برگزار می‌شود، چه می‌شود.

این حراج با عنوان هنرمندان (زن)، شامل نقاشی، چاپ، تندیس و طراحی‌های قرن ۱۷ تا زمان حاضر می‌شود.

البته قرار دادن واژه‌ی زن داخل پرانتز موافقتی ضمنی بر بحث دسته‌بندی جنسیتی است. به نظر می‌رسد تقاضا برای پرداختن به این موضوع رو به افزایش است، اما هنوز آنقدر نیست که یک حراج زنده در یکی از زمان‌بندی‌های مهم برایش برگزار شود، در عوض این فروش از ۲۰ تا ۲۷ ماه می به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

مارینا رویز کولومر، رئیس فروش بخش روزانه ساتبیز، می‌گوید:

همه‌ی ما کمی حس تناقض داریم اما به عنوان یک حراج‌خانه می‌خواهیم از بانوان هنرمند تجلیل کنیم و بخشی از گفتمان هنرمندانی باشیم که اتفاقا زن نیز هستند. این بحثی است که سالها در ساتبیز داشتیم.

تعصبات فرهنگی، عدم تعادل در مسئولیت‌های والدین و عدم حضور در دنیای هنر، همه منجر به این شده است که زنان هنرمند از دیرباز دست کم گرفته شوند. شوهران خودستا نیز دلیل دیگری بر این مدعاست.

اگر بخش فروش آثار هنری را درنظر بگیریم، بانوان بسیاری با هنرمندانی ازدواج کردند که در طول زندگی خود جلوی جلوه‌ی آنها را گرفتند.

تنینگ، که رکورد فروش وی ۱٫۲ میلیون دلار است، با یک سورئالیست دیگر به نام ماکس ارنست ازدواج کرده بود، که بالاترین قیمت فروشش ۱۶٫۳ میلیون دلار بود، هرچند ، مانند تنینگ، ارنست نیز آثار بسیر با کیفیتی ارائه می‌داد. در طول زندگی خود، تنینگ تلاش می‌کرد تا در سایه‌ی رابطه قرار نگیرد و یک بار نیز اظهار داشت:

من هرگز نشنیدم که او [ارنست] از واژه همسر در مورد من استفاده کند. او از این موضوع که همسر بودن ممکن است من را به سایه ببرد، بسیار متاسف بود.

در میان آثار ارائه شده برای حراج، تابلوی “جادوگر” متعلق به تنینگ با تخمین فروش ۲۲۰ تا ۳۲۰ هزار پوند بالاترین قیمت فروش پیش‌بینی شده است.

فرانسوا گیلوت که طراحی‌هایش رقیب آثار معشوق سابقش پابلو پیکاسو است، در این حراج با تابلوی “پالوما با گیتار” حضور دارد که از پسر مشترکشان رسم کرده است. پیش‌بینی می‌شود این تابلوی نیمه انتزاعی بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار پوند به فروش برسد.

نقاشی اثر ریچل رویش
نقاشی اثر ریچل رویش

گیلوت آرزو داشت که به عنوان یک هنرمند، نامی برای خود دست و پا کند اما همانطور که در کتاب خاطرات خود  به نام “زندگی با پیکاسو” نقل می کند، سرانجام این هنرمندِ مسن، او را ترغیب می‌کند تا خانواده‌اش را رها کند و با او زندگی کند. بلافاصله گیلوت تبدیل شد به شاگرد، شریک و دستیار وی، اگرچه که وی یک دهه بعد پیکاسو را ترک کرد.

با این وجود همه‌ی زنان، از مردان زندگی خود عقب‌تر نبودند. راشل رویش Rachel Ruysch، نقاش هلندی قرن هفدهم، آثار همسرش جوریان پول Juriaen Pool را تحت‌الشعاع قرار داد. سابقه‌ی فروش آثارشان به ترتیب ۲٫۵ میلیون در مقابلِ ۶ هزار و ۲۶۳ دلار است.

گویا رویش ازدواج خود را برای تمرکز بر خلق آثارش، به تأخیر انداخت تا زمانی که آقای پول را در دهه‌ی ۳۰ زندگی خود ملاقات کرد.

حتی پس از ازدواج، رویش به امضای نقاشی‌های خود با نام اصلی‌اش ادامه داد و اگرچه ده فرزند داشت، اما نقاشی کردن را تا ۸۰ سالگی ادامه داد.

در همین حال، آقای پول با توجه به استعداد همسرش کار خود را رها کرد. تابلوی “طبیعت بی‌جان از جنگل، همراه با یک استخر” از وی در این حراجی ارائه می‌شود و پیش‌بینی شده به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پوند به فروش برسد.

در سال‌های اخیر با صحبت کردن بیشتر برای دیده شدن آثار زنان هنرمند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با تمرکز بیشتر بر زنان در کتاب‌ها، نمایشگاه‌ها و رسانه‌ها، قروش آثارشان نیز رو به افزایش است.

طبق شاخص های هنری ساتبیز طی پنج سال گذشته، قیمت فروش آثار هنرمندان زن ۳۲ درصد رشد کرده در حالی که بیشتر از رشد ۲۹ درصدی هنرمندان مرد بوده است.

در بازار فروش آثار هنر معاصر و پیشکسوتان نیز رشد ویژه‌ای داشته‌اند، به طوری که قیمت فروش آثار هنرمندان زن در بازار هنر معاصر ۴۹ درصد و در بخش پیشکسوتان و قرن نوزدهم با رشدی بیش از فروش آثار مردان مواجه بوده‌اند.

با این وجود، هنوز می‌بینیم که تنها دو اثر از زنان تاکنون در ۱۰۰ حراج برتر نقاشی قرار گرفته‌اند ، با اینکه آثار زنان حدود نیمی از ۲۵ اثر برتر را شامل می‌شوند. به نظر می رسد برابری هنوز راه دور و درازی را برای پیمودن داشته باشد.


منبع: آرت نیوزپیپر

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید