هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شام آخر های دیگر

تصویر شام آخر در میان مسیحیان به دلیل اینکه آخرین وعده غذاى زمینى است که عیسى مسیح در کنار حواریونش قبل از اینکه یهودا او را تسلیم کند خورده، داراى اهمیت ویژه اى است. این موضوع در طول تاریخ مورد علاقه هنرمندان بسیارى بوده و آثار مختلفى را در مورد این شب خاص خلق کرده اند. مشهورترین این آثار دیوارنگاره شام آخر اثر لئوناردو داوینچى است که بر روى دیواره داخلى کلیسا سانتا ماریا دله گرتریه میلان کشیده شده است. در این پژوهش سعى شده است به معرفى آثار دیگرى با موضوع شام آخر پرداخته شود. مسیح در مرکز و دوازده یار اطراف او به همراه میزی با ظروف و غذاهایی ساده از اجزای ثابت طراحی های شام آخر هستند.

شام آخر های دیگر

دیوارنگاره رنگ روغن شام آخر بر روى دیواره داخلى کلیسا وانک اصفهان توسط استادان ارمنى در حدود سال ١۶۶۴ میلادى کشیده شده است.

 

دیوارنگاره رنگ روغن شام آخر بر روى دیواره داخلى کلیسا بتِقِحِم مقدس اصفهان در سال ١۶٢٨ میلادى توسط هنرمندان ارمنى کشیده شده است.

 

کنده کارى روى صدف از هنرمندان ایتالیائى ساخته شده در قرن ١٩ میلادى که در موزه کلیسا وانک اصفهان نگهدارى مى شود.

 

تندیس چوبى رنگى شام آخر، یکى از تندیس هاى سه گانه زندگى مسیح است که در سال ١۵٢٠ میلادى ساخته شده است. هنرمند سازنده آن ناشناس است. در حال حاضر این تندیس ۵١ سانتى مترى در موزه امپراطوری آمستردام هلند نگهدارى مى شود.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید