هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چیدمان تازه‌ای از کریستو

پیاده روی شناور

هنرمند تجسمی آمریکایی بلغارستانی الاصل، کریستو که زمانی ساختمان پارلمان آلمان را در یک پارچه نقره‌ای پیچیده بود، اخیرا از تازه ترین چیدمان هنری خود را پرده برداری کرده است. این چیدمان که “اسکله‌های شناور” نام دارد، یک مسیر پیاده‌روی سه کیلومتری روی دریاچه‌‌ای در شمال ایتالیا است.

این نمایشگاه بزرگ روباز، از بیش از دویست هزار قطعه مکعب پلاستیکی به هم‌پیوسته تشکیل شده و همه مکعب‌ها در یک نایلون زردرنگ پیچیده شده‌اند که با نور، تغییر رنگ می‌دهند. مسیر پیاده‌روی با حرکت امواج، به نوسان می‌افتد و موج‌دار می‌شود.

این نمایشگاه به مدت دو هفته از ۱۸ ژوئن تا ۳ ژوئیه به روی عموم باز است و انتظار می‌رود که ده‌ها هزار نفر از آن بازدید کنند. البته برگزارکنندگان این چیدمان در روز شنبه همین هفته مجبور به تخلیه این پیاده رو شدند چرا که باد و باران این مسیر را دچار تلاطم کرده بود. کریستو هشدار داده که راه رفتن در این مسیر همانند قدم زدن بر سطح آب یا بر پشت یک نهنگ است. تعداد زیادی از بازدید کنندگان مشتاق با شناختی که از این هنرمند داشتند شب قبل از بازگشایی در کنار این مسیر چادر زدند تا بتوانند جزء اولین کسانی باشند که بر روی این پیاده رو قدوم بزنند.

christo

این مسیر پیاده‌روی، بدون نرده است و به همین دلیل، صد و پنجاه داوطلب و مامور نجات غریق در مسیر حضور دارند. بسیاری از بازدیدکنندگان برای دریافت بهتر این پروژه ی فیزیکی، بدون کفش بر روی آن راه رفتند و نظرشان این بود که  حرکت بر این مسیر مانند قرار گرفتن روی یک قایق است.

این هنرمند هشتاد ساله پیش‌تر نیز چیدمان های هنری معروفی را همراه به همسرش ژان-کلود در برلین و نیویورک داشته است. این زوج به خاطر پوشاندن بناهای معروف در پاریس مثلا پونت نوف در سال ۱۹۸۵ و ریشتاگ در برلین در سال ۱۹۹۶ شناخته شده هستند.

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید