هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تمثال باران؛ درباره گلیچ ویدئوآرت صادق مجلسی

در هفته یازدهم و آخر نمایشگاه گروهی «گلیچ؛زبان پیکسل» پلتفرم ۱۰۱، ویدئوآرت صادق مجلسی با عنوان « انسان ها همانند باران هستند» به نمایش گذاشته شد. انسان ها مانند قطرات باران هستند و در همه جا پراکنده شده اند ، گاهی سیل و ویران می کنند ، گاهی باران و شکوفا می شوند.

عنصر بصری این اثر برای مجلسی‌ نمایش هبوط یا سقوط باران و بهم ریختگی دیداری از منظر قطره های باران و در بک‌گراند کنایه از دژاوو یا عالم ذر است. عنصر شنیداری آن نیز صدای شرشره باران و هیاهوی بیرون و اجتماع و ازدحام انسانی و در نهایت خلسه ای و صعود و بالا رفتنی معنوی است.

صادق مجلسی متولد ۱۳۶۸، طراح گرافیک و هنرمند رسانه های جدید که هم اکنون در رشت مستقر است. مجلسی‌ معتقد است نیومدیا آرت، رسانه ای نو برای بیان دیدگاه های نسل جدید است، چون در این رسانه قالب‌های کلاسیک و مدرن با بیانی جدید به سمع و نظر مخاطبین می رسد. در این رسانه که اغلب اوقات با فضای هنر دیجیتال آمیخته است از تکنیک های رایانه برای ساخت اثر استفاده می شود.

متون عرفانی و صوفی‌گرایانه الهام بخش مجلسی‌ برای ساخت این اثر بوده است، این که انسان روزی از جایگاه رفیع هبوط می‌کند و پس از طی طریقی به جایگاهی رفیع تر صعود و انسان نیز همانند قطرات باران جنس از آب و در هنگامه صعود چون بخار آب سبک به بالا می‌رود.

اهداف متعالی آرتیست در این کار خلق یک اثر و رشد صاحب اثر و رسیدن به زبانی شیوا و زیبا برای بیان افکار و ایده ها است. مجلسی‌ اعتقاد دارد این اثر نیز به مانند آثار دیگر او پل ارتباطی او و بینندگان ذهنیت و ایده های او است.

گلیچ ویدئوآرت صادق مجلسی در قالب نمایشگاه گروهی«گلیچ؛ زبان پیکسل» به کیوریتوری خود او و محمدعلی فاموری در فضای منهای یک گالری باوان تا جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ به نمایش خود ادامه خواهد داد.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید