هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جنجال سزار بهترین کارگردانی برای رومن پولانسکی

سایه‌ی سنگین گذشته بر سر رومن پولانسکی

امسال در حالی جایزه سزار از آن رومن پولانسکی شد که تنها به دلیل حضور پلیس ضدشورش معترضان به این گزینش، سالن مراسم را فتح نکردند.

رومن پولانسکی فیلمساز فرانسوی- لهستانی سال‌هاست که به اتهام تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا تحت تعقیب است. پس تعجبی ندارد که گزینش وی به عنوان بهترینکارگردان توسط جشنواره سینمایی ملی فرانسه با واکنش منفی گسترده‌ای همراه شود.

معترضان به انتخاب رومن پولانسکی به عنوان بهترین کارگردان
معترضان تلاش داشتند تا وارد محل برگزاری مراسم جایزه سزار شوند

در همین حال در داخل سالن هم چندین بازیگر زن به نشانه اعتراض به انتخاب رومن پولانسکی مراسم اهدای جایزه سینمایی فرانسه را ترک کردند که در راسشان ادل اینل قرار داشت.

تصویر ادل اینل
ادل اینل از نخستین هنرپیشگانی بود که در اعتراض به انتخاب رومن پولانسکی سالن را ترک کرد.

پولانسکی و تیم فیلمسازی او در این مراسم حضور داشتند و او پیش‌تر نسبت به امنیت خود ابراز نگرانی کرده بود.

فیلم “افسر و جاسوس” ساخته‌ی رومن پولانسکی در این دوره نامزد دریافت ۱۲ جایزه سزار شده بود که به‌ دنبال اعلام نامزدی آن، تمامی ۲۱ عضو هیات مدیره این جایزه سینمایی کناره‌گیری کردند و صدها بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما خواستار اصلاحاتی در روند اهدای جوایز سزار شدند. آن‌ها در نامه ای عملکرد آکادمی سزار و “عدم شفافیت” مدیریت آن را محکوم کرده بودند.

قرار است پس از مراسم امسال، نشستی عمومی برای گزینش هیات مدیره تازه برگزار شود که در آن به بررسی اصلاحات و نوسازی این نهاد پرداخته می‌شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید