هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

طاق کسری نیازمند مرمت فوری است

بنا به گزارش‌های تازه بخش دیگری از بنای تاریخی طاق کسری در خاک عراق فرو ریخته است. کارشناسان از حسن روحانی می‌خواهند که در گفت‌وگو با مقام‌های عراقی ضرورت رسیدگی به این عمارت باستانی را مطرح کند.

همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عراق، کارشناسان و مقام‌های باستان‌شناسی ایران، از او خواسته‌اند که مسئله رسیدگی هرچه سریع‌تر به “طاق کسری” را با مسئولان عراقی مطرح کند، زیرا این بنای تاریخی در خطر نابودی قرار دارد.

رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از او خواسته است که همزمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق، “با رایزنی با رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، افزون بر مرمت و بازسازی طاق کسری، این یادگار درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی در کشور عراق، زمینه حضور باستان‌شناسانِ متخصص ایرانی را برای پژوهش‌ها و کاوش‌های دامنه‌دار باستان‌شناسی در میراث فرهنگی و تمدنی ایران فراهم کنند.»

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، در گفت‌وگو‌‌یی با خبرگزاری دانشجویی ایسنا گفته است: «هرچند این بنای تاریخی نیازمند مرمت و توجه است، اما متأسفانه توجه چندانی در طول سال‌های گذشته به آن نشده است.»

گفته می‌شود که در روزهای اخیر باز هم بخش دیگری از این کاخ باستانی فرو ریخته است.

کاظم الشمری، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف ملی، اخیرا از مقام‌های کشورش خواست هرچه زودتر برای نجات “طاق کسری” چاره‌اندیشی کنند.

او با انتشار تصاویری که نشان می‌داد بخش‌هایی از این اثر باستانی فروریخته، از رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و وزیر فرهنگ عراق و همچنین از سازمان یونسکو خواست هرچه زودتر برای نجات و ترمیم این بنا اقدام کنند.

به گفته صاحب‌نظران این بنای تاریخی در سال‌های اخیر بارها دچار تخریب شده، طوفان رود دجله بخش‌هایی از آن را تخریب کرده و بخش‌هایی از آن فرو ریخته است اما طاق پرشکوه آن پس از ده‌ها قرن همچنان استوار است، هرچند به مراقبت فوری نیاز دارد.

ایوان مداین، آیینه عبرت

کارشناسان تاریخ و آثار باستانی، از ایران و جهان، بارها نسبت به ویرانی “طاق کسری” هشدار داده‌اند، اما تا کنون هیچ اقدام مهمی برای حفظ این عمارت تاریخی انجام نگرفته است.

حسین علی مصحب، رئیس پارلمان ایالتی مدائن، انتقاد کرده است که مقام‌های دولتی عراق نه به بقای این عمارت علاقه‌مند هستند و نه از اهمیت تاریخی آن باخبرند.

او به خبرگزاری الجزیره گفته است که متخصصان عراقی و بین‌المللی باید در “طاق کسری” فعالیت کارشناسانه انجام دهند، تا اهمیت این عمارت پرشکوه برای گردشگران شناخته شود.

این عمارت در تیسفون، پایتخت باستانی ساسانیان در کرانه رود دجله قرار گرفته و به “ایوان مداین” هم نامدار است. اهالی محل آن را به “سلمان پاک” نیز می‌شناسند، زیرا گفته می‌شود که سلمان فارسی، از یاران پیامبر اسلام در نزدیکی آن دفن شده است.

رژیم سابق عراق در دوران صدام حسین، با گرایش شدید ضدایرانی، به وضعیت اسفبار این بنا کمترین توجهی نداشت.

منبع: دویچه وله

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید