هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

یادداشتی درباره زندگی حرفه‌ای و آثار تونی کرگ

تونی کرگ با نام کامل “Sir Anthony Douglas Cragg” مجسمه ساز شهیر (انگلیسی_آلمانی ) زاده ۱۹۴۹ لیورپول است‌.

او هنر را ، مابین سالهای (۱۹۶۸_۱۹۷۰)در کالج هنر و فناوری گلاسترشر ،شروع به یادگیری کرد؛ و سپس برای ادامه تحصیل در رشته نقاشی به مدرسه هنر ویمبلدون رفت و تحصیلات ارشد خود را تا سال ۱۹۷۷ در کالج سلطنتی هنر ” لندن” در رشته مجسمه سازی ادامه داد و از آن پس به عنوان یک مجسمه ساز و نقاش به فعالیت حرفه ای خود پرداخت.


تونی کرگ مراحل ترقی را یکی پس از دیگری طی نمود و با جسارت و نوآوری هایی که در امر مجسمه سازی و خلاقیت سرشارش داشت موفق شد که در بسیاری از جشنواره ها و بی ینال های مهم هنری در دنیا صاحب مقام شود و از او به عنوان یک هنرمند مجسمه ساز نوآور تقدیر شود و سر انجام در جشنواره هنر ترنر ، برنده جایزه ویژه این جشنواره شود.

افتخارات او به اینجا اما ختم نشد و وی توانست از سال ۲۰۱۰ به عنوان عضو افتخاری دانشگاه هنرهای لندن منصوب شود و مدال افتخار ارمیتاژ، روسیه را در سال۲۰۱۲ کسب کند و همچنین اولین مدال افتخار جمهوری فدرال آلمان را در سال۲۰۱۲ را به دست آورد. و سرانجام لقب شوالیه (sir) بگیرد.

تونی کرگ یکی از مهمترین مجسمه سازان حال حاضر دنیا می باشد. او همواره در آثارش در پی پیدا کردن رابطه ای ما بین انسان و دنیای مادی پیرامون اوست، وی معتقد است که هیچ محدودیتی برای ایده ها و اشکالی که می توان درک شود وجود ندارد، لذا در آثارش از کار کردن با هرگونه متریالی امتناع نمی کند.

آثار او طیف وسیعی از استفاده با ابزار و متریال های گوناگون را در بر می گیرد و دارای ترکیب بندی های بی نظیر و متفاوتی است که خاص خود اوست، اما در کمال بی نظیر بودن و شخصی بودن آثارش ، سایه هنری مور بر روی آنها حس می شود و خود او هیچگاه این حقیقت را پنهان نکرده و معتقد است که هنری مور همواره بر بسیاری از مجسمه سازان پس از خود تاثیر گذاشته است.

آثار تونی کرگ درک طبقاتی از جهان را نشان می دهد.و در مجموعه های گوناگونی که تولید کرده هر کدام از آثار به خودی خود حرف های بسیاری برای گفتن دارند، مجموعه پرتره های دفرمه شده ی او شاید از مشهورترین مجموعه آثار او باشد که در بسیاری از موزه ها و گالری ها شهر های دنیا موجود است، و بیانگر دید خلاقانه او به بشر و نگاه نقادانه اوست بر رابطه انسان و جهان پیرامونش.

تونی کرگ مجسمه هایش را به عنوان مطالعه ای درباره چگونگی تاکید بر مادیات و مکانها و ایده ها و احساسات ما درک می کند. او در این مجموعه (انسان های دفرمه) اشکال اولیه را به صورت موجوداتی عقلانی و دارای احساس نمایش می دهد، و در مجموعه ای دیگر ظروف را به شکلی جدید و نا آشنا باز تولیدی نو می کند و در پی پاسخ های عاطفی و احساسی بشر در کشف معانی جدید است، این مجموعه در عین آشنایی برای مخاطب معاصر اما به خاطر چینش و برخورد متفاوت تونی کرگ، نا آشنا می نماید، لذا وی بر عدم شناخت انسان معاصر بر آنها اصرار دارد و تلاش دارد که آن را به مخاطبین خویش بشناساند.

او همچنین در تمامی آثارش از ریاضی ، فیزیک ، هندسه و علوم تجربی از قبیل شناخت اندام ها و اجزایی از بدن انسان مانند سلول ها و مولکول ها بهره می برد، و این موضوع شاید به عینه در آثار حجمی اش ملموس نباشد اما در طراحی ها و نقاشی های آبرنگش قابل مشاهده و آشکار است.

همه موارد ذکر شده باعث شده است که تونی کرگ به عنوان یک هنرمند معاصر و یک مجسمه ساز برجسته در دنیا شناخته شده باشد. لازم به ذکر است که سال گذشته موزه هنرهای معاصر تهران میزبان آثار این هنرمند بزرگ در نمایشگاه ریشه ها و سنگ ها بود.

شایان شعبان

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید