من نقاشی را دنبال نمی کنم نقاشی دنبال من است
گفتگو با علی سلطانی .نقاش. و روایتی از آثار او به بهانه گشایش نمایشگاه در گالری سهراب
گشایش: جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ تا ۲۱ . ساعت ۱۸ پرفرمنس گیتار و نقاشی – پدرام فلسفی و علی سلطانی – نمایشگاه تا سه شنبه ۱۸ اردیبهشت .خیابان ثریا(سمیه)- بین مفتح و رامسر – شماره۱۴۲
تلفن: ۸۸۸۶۵۷۶۲ – ۸۸۳۴۹۰۷۶
روایتی از جهان دیگرگون نقاشی های علی سلطانی
راوی : فاروق مظلومی
اثر هنریِ اصیل، بازنمایی هنرمند نیست.حداقل آن هنرمندی که ما میشناسیم نیست. چرا که هنرمند در لحظات فرآیند هنری وجود ندارد او در جهانی دیگر محو میشود تا چیزی دیگر و دیگرگون خلق شود. نقاشی های علی سلطانی نمونه بارز این جهان و چیز دیگر است.رنگ در این نقاشی ها گاهی در امنیت و آرامش کامل روی بوم می نشیند و بیشتر دعوت کننده مخاطب است و گاهی به سمت مخاطب هجوم می آورد.اما بعد از لحظاتی همه چیز آرام و قرار دارد. حتی اگر خود نقاشی ناآرام باشد که اتفاقا عموما اینگونه هستند این اتفاق عجیب که در نقاشی های علی سلطانی می افتد این است که این آثار اگر به ظاهر آرام و خاموش هم به نظر برسند اما بیننده حساس را ناآرام می کنند.ناآرام نه به معنی ناخشنود بلکه درست به معنی بی قرار. علی می تواند با یک نقاشی با ترکیب مطمئن و پایدار مخاطب را به هم بریزد.این به هم ریختگی اولین واکنش در برابر یک اثر هنری خوب است .این نقاش حتی اگر پرتره کسی را وارد نقاشی اش می کند لحظه اول، نقاشی دقیقا همان آدم را به حافظه بیننده بازخوانی می کند ولی لحظاتی بعد دیگر با صاحب پرتره سر و کار نداری و موجود یا انسانی دیگر را پیش رو داری .
اتفاق های نابی که در آثار علی سلطانی می افتد فقط در هنر نقاشی ممکن هستند و بیننده نمی تواند این واقعه های بصری را تبدیل به متن کند و با توضیح و تفسیر ، معادلِ همان اتفاق را بازسازی کند .این وفاداری به تصویر ستودنی است.جنس و راه ارتباط با نقاشی های علی سلطانی ، فهم و لذت نیست بلکه بیشتر شوک ،تلنگر و نهایتا جستجو است.
جستجویی بدون مقصد.باید در سکوت وارد این نمایشگاه شد در سکوت نگاه کرد و با سکوتی بلند خارج شد.
گفتگو با علی سلطانی
فاروق : جهان نقاشی علی سلطانی چگونه جهانی است و کجاست ؟
علی : جهانی خاص و متفاوت که به موازات جهانهای دیگرم در جریان است.رفاقتم با جهان نقاشی ام نزدیک و مخصوصه.
فاروق : میشه به علی برچسب زد که مثلا سوررئال است یا مثلا فرا واقع گرا؟
علی : نه اصلا .برچسب محدودت میکنه و نمی تونی از اون فضا بیای بیرون .البته با یک سبک خاص کارکردن راحتتره شاید چون تکلیف مشخصه ولی من بیشتر با نقاشی کار دارم .
فاروق : پس بیشتر نقاشی دنبال تو هست تا تو دنبال نقاشی .و نقاشی علی رو میکشه.
علی : به قول سهراب سپهری دعوامون میشه و یقه همدیگر رو میگیریم.
فاروق : تو گاهی در یک جهان رئال عنصری را که مربوط به آن جهان نیست قرار میدهی یعنی نقاشی ات رویکردی به اینستالیشن پیدا می کند .این رو تایید میکنی ؟
علی :آره . خیلی . من در نسل خودم جزو اولین کسانی بودم که این کار را انجام دادم.
فاروق : علی جان اگر طبق قاعده کلاسیک فرآیند اثر هنری را به فرم و محتوی تقلیل دهیم برای تو کدام پررنگتر است ؟
علی : اینها از هم جداشدنی نیستند .مثا اجزای اتم دور هم می گردند. گاهی محتوی بالاتر است گاهی فرم.این سیستم خیلی پویا است.چون توجه بیش از حد به محتوی کار را تلخ میکند و توجه اضافه به فرم کار را ماده گرا و تکنیک زده و وحشتناک .
فاروق : متریال مطلوب تو در نقاشی چیست ؟
علی : رنگ و روغن . و الان بدون اکریلیک نمی توانم زندگی کنم.رنگ و روغن خیلی حسیه و اکریلیک خیلی داستان کوتاه است و تمام افکت ها را میتواند در یک ثانیه نشان دهد.اکریلیک مثل mp3 است.
فاروق : رویکرد نقاشی ایران را به بازار و دو برابر شدن تعداد گالریها در تهران را نسبت چند سال قبل ،چگونه ارزیابی می کنی ؟
بازار اذیتم نمیکنه ولی بازاری بودن چرا.در ایران هم خوبه بازار نقاشی رونق بگیره .خیلی خوبه راننده تاکسی هم از فروش تابلو حرف میزنه.و خوبه گالریها دو برابر شده ولی بهتره افراد آگاه گالری داری کنند .قبلا گالریها ارزیاب کار بودند و آرتیست ها رو به کلکتورها معرفی میکردند. و الان موزه های دولتی و این بده و این دو منطقه مشکل داره.
فاروق : با آموزش ارتباط داشتی ؟ و سطح آموزش نقاشی را در ایران چگونه ارزیابی می کنی ؟
علی : من دانشگاه درس دادم و شاگرد هم داشته ام دوره ما خوب بود استاد ایرج زند .استاد پاکباز. ولی الان کمی آشفته است مخصوصا حوزه آموزش کودکان .هنوز همان سیستم کلاسیک و بندکشی شده ی اول طراحی بعد نور بعد فلان و بعد سیاه قلم کار میشود.ولی در دنیا با مفهوم نقاشی سر و کار دارند.
فاروق : چرا در ایران نقد نقاشی نداریم ؟
علی : چون تعارف به جان فرهنگمان افتاده است.فرهنگ ِ -نگو ناراحت میشود –به ما چه – بگذار خودش بفهمه – باعث میشه نقد سخت بشه.
فاروق : برای نقاشی ات مقصدی قائل هستی ؟ و نقاشهای دلخواهت در ایران چه کسانی هستند ؟
علی : نه .نقاشی یک راه بدون پایانه .پیکاسو آخرین کارهاش شروعی تازه بود.من کارهای علی اکبر صادقی و برخوردش با هنر را دوست دارم.ژازه و تناولی و جمال بخشپور و اردشیر محصص را هم دوست دارم.
فاروق : و اما سخن آخر علی سلطانی را بشنویم. علی تا حالا کاری رو از بین بردی ؟
علی : خیلی .زمانی دوره بدی داشتم .بعضی کارهایم را با مادرم سر کوچه آتش زدیم.
BIOGRAPHY
Ali Soltani
Painter and Sculptor
Born March.1969 \ Tehran \ Ir
email: alsovw@gmail.com
EDUCATION
University of La laguna
Universidad de la Laguna, Tenerife, Santa Cruz, Canary Islands working on thesis on painting 2005- 2010
Azad University of Tehran, Iran
Bachelor of Art \ ۱۹۸۹-July 1994
PROFESSIONAL EXPERIENCE
۲۰۱۵
Collective painting exhibitions Belgium antwerben
۲۰۱۵
Art lounge installations art
۲۰۱۴
Slovakia group painting exhibitions international painting symposium
۲۰۱۴
Solo painting and sculpture exhibitions gallery Nicolas flamel paris
۲۰۱۳
collective panting,sixfoour france
۲۰۱۲
iranica ,painting exhibitions,paris ,newyork
۲۰۱۲
Six week Iranian art canada toronto,
۲۰۱۲
solo painting exhibitions antwerben, belgium
۲۰۱۲
Solo painting exhibition germany ,haleh gallery,
۲۰۱۱
Tirgan festival Toronto canada
۲۰۱۰
oslovakia.painting exhibitions,
۲۰۱۰
.nice,france,colective painting exhibitions
۲۰۰۹
shirin art gallery ,colectivepainting exhibitions and instalations by ali soltani
۲۰۰۹
art center,colective exhibitions
۲۰۰۹
painting exhibitions, canada toronto queen gallery
۲۰۰۹
art center collective painting exhbitions
۲۰۰۹
tehran bienal in Berlin -Germany
۲۰۰۸
Mah art gallery 50 artist
۲۰۰۸
Collective installation art in cofe gallery
۲۰۰۸
Collective painting with shahpari behzadi and zartosht soltani cofe gallery
۲۰۰۷
collective painting exhibition in Assar gallery
۲۰۰۷
Painting exhibition .in cofe gallery niyavaran
۲۰۰۷
assar gallery colective painting exhibitions
۲۰۰۶
Collective Painting Exposition coseptual art in mah gallery
Karnameh Gallery (book city) painting and conceptual art,
۲۰۰۶
Painting exhibition with alireza joday in mah arti gallery
۲۰۰۵
Mah Gallery collective, 50 artist painting exposition,
, ۲۰۰۴
Ara Gallery, Tehran, Iran, Collective Painting Exposition
, ۲۰۰۴
Villa Comunle NAPOLI, Casina Pompeiana, Italy, Painting Exposition
, ۲۰۰۴
Galería Collins, Painting Exposition, 2004
۲۰۰۴
Tenerife, Canary Islands, played Setar (Persian Instrument) in Arnoldo Evora’s Album
۲۰۰۳
Laguna University (Universidad de la Laguna) Tenerife, Canary Islands, Collective Painting Exposition
۲۰۰۱
Jazeh Tabatabai Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting and Sculpture Exposition
۲۰۰۱
Barg Gallery, Tehran, Iran, Iranian Modern Arts
۱۹۹۹
Pasargad Gallery, Tehran, Iran, Accompanied by Zartosht Soltani and Rashid Jomarlu
۱۹۹۸
Barg Gallery, Tehran, Iran, Iranian Modern Arts
۱۹۹۸
Estudio Rezvan kani, Andorra Individual Exposition
۱۹۹۷
Jorshid Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۷
Barg Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۷
Jamshidieh Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۵
Teherán Exhibition, Professional Industry Exposition
۱۹۹۵
Golestán Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۶
Sarv Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۶
Palacio Art Studio of Sad Abad Palace, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۵
Palacio Art Studio of Sad Abad Palace, Tehran, Iran, Collective Sculpture Exposition
۱۹۹۵
Mehr Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۴
Gandhi Gallery, Tehran, Iran, Individual Painting Exposition
۱۹۹۳
Modern Art Museum, Tehran, Iran, Collective Exposition
۱۹۹۳
Honar Gallery, Tehran, Iran, Ceramic Exposition
۱۹۹۲
Art Studio, Tehran, Iran, Collective Sculpture Exposition
۱۹۹۱
Mehr Gallery, Tehran, Iran, Collective Exposition
۱۹۸۷
Modern Gallery, Tehran, Iran, Collective Exposition
۱۹۸۲
Institute of Iran and Germany in Tehran, First Collective Exposition