مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

نمایش آثار ناصر عصار در گالری شهریور

آدینه هشتم آبان ماه گالری شهریور میزبان آثار ناصر عصار هنرمند فقید است. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم آیدین آغداشلو آمده است:

 عصار نگاهش را از فرماليسم نقاشى مدرن دهه ى پنجاه پاريس به سمت شرق دور چرخاند.

كارى كه بسيارى از همدوره هايش هم دنبال كردند. در ايران ، هم زمان با او، سهراب سپهرى هم اين

نگاه را بر گزيد ؛ گيرم سپهرى محلى تر ماند ، اما آبشخور هر دو يكى بود: مكالمه ى ميان رنگ هاى

رقيق وغليظ ، تقليل يافتن رنگ آميزى به يكى دو رنگ ، تماشاى طبيعت سحر آميز ، و شگفت زده ى مهارت

ونرمى پر پيچ و تاب قلم موى استادان چينى ماندن. هيچكدامشان امابه تماشا وتحسين طبيعت اكتفا

نكردند : سپهرى به سيب ها وچهار گوش ها و دايره ها هم نگاه كرد ، عصار هم صد ها بار صورت

همسرش را با خطوط  پيچاپيچ و شتابنده كار كرد، اما بهت تغزلى شده ى هردو همچنان در تداوم

دست افشاندن آن مشتاق دامن از كف داده ى گلستان سعدى بود. درختان انبوه عصاربر پس زمينه هاى

در پايين كمرنگ شونده ى خوشرنگ و ملايم مى نشينند و وقت هايى كه بهانه ى درختان راكنار مى گذارد ،

فقط چند خط نرم ورهارا – به شيوه ى خوشنويسى سهل نماى چينى – برسطح صفحه مى دواند.

عصار موفق ميشود بى هيچ ادايى دو جهان شرقى وغربى را در هم بياميزد و با روانى خارق العاده اى،

نگاه صوفيانه ى مشرقى اش را با ذات خالص وبرهنه شده ى نقاشى تجريدى غربى ادغام كند.

نقاشى هاى بسيار خوشرنگ وخوش ساخت عصار، در هر قطعى كه باشند ، پنجره هايى اند رو به

منظره هاى مه آلود وهم آلود  آرام و مستقر ، اما نه ؛ پنجره هايى اند به سو وبه درون روحى پالايش يافته كه

ميتواند بر فراز و ماوراى خشم و حرص و اضطراب دورانى چقر و پيچيده  بلغزد و جارى شود و پرواز كند.

همين قدر است واما بسيار بيش از اين قدر است. بسيار بيشتر.

Shahrivar Gallery _ Advr 3 Exhibition  honargardi artevents

این نمایشگاه تا ششم آذر ماه در محل گالری شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید