هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

یافتن شهری ۵ هزار ساله در مصر

باستان‌شناسان در مصر خرابه‌های شهری را از زیر خاک در آورده‌اند که گفته می‌شود قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

در بقایای این شهر باستانی علاوه بر خانه‌های مسکونی‌، ابزار و سفال، قبرهایی بزرگ هم کشف شده است. این شهر قدیمی در کنار رود نیل، نزدیک به مقبره ستی اول در شهر تاریخی ابیدوس قرار دارد. متخصصان می‌گویند ابعاد بزرگ ۱۵ قبر کشف شده در این شهر نشان از مرتبه اجتماعی بالای دفن‌شدگان دارد.

باستان‌شناسان فکر می‌کنند که این شهر محل زندگی مقامات مهم و سازندگان مقبره‌های پادشاهان بوده و دوران شکوفایی آن به زمان فرمانروایی اولین دودمان از فرعون‌های مصر برمی‌گردد.

egyptian-ministry-of-antiquities-2
باستان‌شناسان احتمال می‌دهند شهر تازه کشف شده ممکن است محل زندگی مقبره‌سازان مصری بوده باشد

نزدیکی شهر تازه کشف شده به شهر قدیمی ابیدوس که محل شمار زیادی از مقبره‌های بزرگ مصر باستان است، فرض باستان‌شناسان در مورد مرتبه بالای اجتماعی ساکنان شهر را تقویت می‌کند. این شهر تاریخی درست زمانی کشف شده که مصر در تلاش برای احیای صنعت گردشگری خود است. به دنبال وقایع بعد از سرنگونی دولت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱، آمار گردشکری مصر کاهش داشته است.

پروفسور کریس ایر، مصرشناس دانشگاه لیورپول به بی‌بی‌سی گفت:

در فاصله دو کیلومتری از جایی که این شهر کشف شده، نکروپولیس قرار دارد که قدمت مقبره‌های آن از دوران پیش از تاریخ آغاز شده و تا دوران پادشاهان نام‌آشنای مصر می‌رسد

نکروپولیس، قبرستان تاریخی بزرگ نزدیک قاهره، به شهر مردگان معروف است و به گفته پرفسور ایر نزدیک بودن آن به شهر تازه کشف شده نشان دهنده اهمیت تاریخی این اکتشاف است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید