هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

امیر هوشنگ ابتهاج شاعر نامدار معاصر که با تخلص «سایه» شناخته شده است، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. یلدا ابتهاج صبح روز چهارشنبه ۱۹ امرداد در پستی در صفحه اینستاگرام، خبر درگذشت پدرش را اعلام کرد.

View this post on Instagram

A post shared by Yalda Ebtehaj (@yaldaebtehaj)

هوشنگ ابتهاج (زاده ۱۳۰۶ در رشت) از بزرگترین شاعران معاصر ایرانی بود که هم در قالب نیمایی و هم غزل و مثنوی شعر می‌سرود. او نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه‌ها» را در سال ۱۳۲۵ خورشیدی منتشر کرد و در سال‌های اخیر ساکن کشور آلمان بود.

او در طول فعالیت هنری خود با موسیقی‌دانان بسیاری همکاری داشت و بنیان‌گذر برنامه موسیقیایی گلچین هفته در رادیو گل‌ها بود. از بیاد ماندنی‌ترین آثار او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) با صدای محمدرضا شجریان اشاره کرد.

از مهم ترین آثار هوشنگ ابتهاج می‌توان به تصحیح غزل‌های حافظ که با نام «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در سال ۱۳۷۲ خورشیدی توسط نشر کارنامه منتشر شد، اشاره کرد. او هم‌چنین چندین دفتر شعر از جمله سیاه مشق، چند برگ از یلدا، یادگار خون سرو، تاسیان و بانگ نی منتشر کرده است و تصنیف‌های بسیاری بر اشعار وی ساخته شده است. 

گفتنی است منزل شخصی آقای ابتهاج در سال ۱۳۸۷ با نام “خانه ارغوان” به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. دلیل این نامگذاری درخت ارغوانی بود که در حیاط خانه سر برکشیده بود و مایه الهام شاعر شد تا شعر معروفش به نام «ارغوان» تجلی یابد. شهرت «ارغوان» چنان است که خوانندگان بسیاری از جمله علیرضا قربانی آن را به آواز خوانده‌اند.

علت درگذشت آقای ابتهاج اعلام نشده است، اما ایشان تیر ماه امسال به دلیل نارسایی کلیه چند روزی در یکی از بیمارستان‌های شهر کلن آلمان بستری بود.

دیدگاهتان را بنویسید