هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اجرای پروژه‌ی لفاف پیچی طاق نصرت پاریس از کریستو

اثری تازه از کریستو حتی پس از مرگ

پروژه‌ی لفاف پیچی طاق نصرت پاریس یک سال پس از درگذشت کریستو در ماه سپتامبر (شهریور) سال جاری اجرا می‌شود.

پس از تاخیرهای بسیار، پروژه‌ی لفاف پیچی طاق نصرت پاریس که توسط کریستو، هنرمند معروف چیرمان‌های عظیم، طراحی شده بود، در دستور اجرا قرار گرفته است.


این هنرمند بلغاری، همراه با همسرش ژان کلود، برای طراحی و ساخت چیدمان‌های با مقیاس بالا شهرت دارند. این دو هنرمند بیشترین شهرت خود را در پوشاندن بناهای تاریخی عظیم دارند که توسط پارچه یا پلاستیک پوشیده شده‌اند. پروژه‌ی حاضر یکی از بزرگترین‌هاست که پس از فوت وی در سال ۲۰۲۰ برای اجرا آماده می‌شود.


ایده‌ی اصلی این چیدمان مربوط به سال ۱۹۶۲ می‌شود، اما در ۲۰۱۷ همزمان با نمایشگاهی از وی در مرکز پمپیدو، دوباره احیا شد. مبلغ ۱۴ میلیون یورو مورد نیاز برای اجرای آن نیز از محل فروش آرشیو مطالعات و آثار چاپی همین دو هنرمند به دست آمد.


در این پروژه، بنای یادمان خیابان شانزه‌لیزه توسط ۲۵ هزار متر مربع پارچه پلی‌پروپلین به رنگ آبی متالیک با سه هزار متر طناب قرمز بسته می‌شود. عملیات اجرایی پس از تعطیلات ۱۴ ژوئیه شروع می‌شود که ۱۲ هفته کار بیست و چهار ساعته است و ۱۸ سپتامبر به پایان می‌رسد.


پس از تاخیر اولیه به علت دغدغه‌ی فعالان محیط زیست مبنی بر ایجاد مشکل برای پرندگانی که در این بنا آشیانه دارند، برنامه‌ی اجرای این پروژه به سال ۲۰۲۰ موکول شد که در آن زمان نیز به علت پاندمی کووید-۱۹ باز هم به عقب افتاد.


شهردار پاریس خانم آن هیدالگو می‌گوید:

پس از گذشت بیش از یک سال از مرگ کریستو، پاریس میزبان اثری از این هنرمند است. این فرصتی است تا به او بگوییم “متشکریم” و از دلبستگی خود به خلق آثار آثار هنری معاصر دفاع کنیم.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید