هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

استارت‌آپ تازه‌ی ریکی مارتین در پی تحول سیستم های صوتی

ریکی مارتین و شرکت جدیدش برای تکنولوژی تازه هدفون

به جای یادگیری آشپزی یا باغبانی، ریکی مارتین زمان قرنطینه خود را صرف خلق تکنولوژی جدیدی در حوزه‌ی صدای دیجیتالی کرده است.

ریکی مارتین خواننده‌ی لاتین و تیم او در شرکت “مارتین موزیک لب” باور دارند که به تکنولوژی آینده‌ی صدا دست یافته‌اند که آن را سیستم “صدای چرخشی” (Orbital Audio) می‌نامند. این تکنیک صوتی فراگیر در مراحل ثبت اختراع است و پیشرفت بزرگی در تجربه‌ی گوش کردن با هدفون در اختبار کاربر می‌گذارد.

جیسن جاشوا، شریک مارتین و تولید کننده در حوزه‌ی موسیقی می‌گوید:

ما توانایی این را داریم که صداها را از یکدیگر جدا کنیم و بتوانیم آن صداهای منفرد را به طور هم‌زمان دور سر شما بچرخانیم بدون اینکه به شنونده سرگیجه بدهیم؛ خواه بالا باشد، چپ، راست، پشت سر، بالای سر، خیلی دور یا خیلی نزدیک درست کنار شما.

مارتین سیستم جدید را با تلویزیون رنگی مقایسه کرد و می‌گوید همانطور که پس از تلویزیون رنگی دیگر کسی به سیستم سیاه و سفید برنگشت، با این سیستم جدید صدای چرخشی تحولی در صنعت موسیقی و دیگر حوزه‌های مربوطه ایجاد کرده‌اند. تجربه‌ی گوش دادن با این سیستم به این می‌ماند که منبع صدا درست کنار شماست. او آلبوم تازه‌ی خود به نام “مکث” که بهار امسال منتشر شد را با همین تکنیک ضبط کرده است.

ویژگی خاص این تکنیک قابلیت بالای آن در انطباق با سیستم‌های دیگر است که حتا اگر یک موسیقی با تکنیک دیگری ضبط شده باشد قابل شنیدن با این تکنولوزی است. ریکی مارتین می‌گوید:

وقتی که پاندمی کرونا شروع شد، به شخصه تا مرز دیوانگی رفتم. به همین منظور با تیم خود صحبت کردم و گفتم باید کاری موثر انجام دهیم که ما را به سلامتی و حال خوب برگرداند.

این تکنیک صوتی هم‌چنین در خارج از صنعت موسیقی، برای هر نوع سرگرمی صوتی از فیلم گرفته تا بازی‌ها و ورزش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. یکی از موارد خاص استفاده از آن در فضاهای سلامت روانی می‌تواند باشد. ایده‌ی اصلی، ایجاد یک برنامه سلامتی جدید یا کار با برنامه های سلامتی موجود است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید