هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز از آن جوکر شد

شیر طلایی برای یک اَبَرشرور

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز در شامگاه شنبه شانزدهم شهریور (هفتم سپتامبر)، شیر طلایی مشهور خود را تقدیم فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس کرد.

تاد فیلیپس در سمت چپ و واکین فینیکس در سمت راست

این فیلم توانست با بازی خیره کننده‌ی واکین فینیکس نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند و نام فینیکس را هم در میان مدعیان اصلی اسکار قرار دهد.

واکین فینیکس در فیلم “جوکر” نقش دشمن بتمن و شخصیتی را بازی می‌کند که منزوی، آسیب‌پذیر و در اصل یک بیمار روانی است و بدل به فردی شرور می‌شود.

مراسم اختتامیه جشنواره ونیز با شرکت گروهی از هنرمندان و سینماگران برگزار شد و شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره امسال هم به روی آندرشون، فیلمساز سرشناس سوئدی برای فیلم “درباره جاودانگی” رسید. این کارگردان پیش از این هم برنده شیر طلایی هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز شده بود.

اتفاق کم‌تر پیش‌بینی شده‌ی امسال، اهدای جایزه بزرگ داوران جشنواره به رومن پولانسکی برای فیلم “یک افسر و یک جاسوس” بود. اهدای این جایزه در حالی صورت گرفت که پیش‌تر “لوچرسیا مارتل” رئیس هیات داوران با اظهار نظر منفی جنجالی خود درباره پولانسکی عنوان کرده بود که به دلیل پرونده تجاوز پولانسکی در دهه هفتاد، نگاه منفی به این فیلم دارد.

فیلم “یک افسر و یک جاسوس” داستان آزار و اذیت یک افسر ارتش یهودی در فرانسه‌ی پایان قرن نوزدهم را بازگو می‌کند.

سینمای ایران و افق ها

سینمای ایران در بخش رقابتی افق ها با فیلم “متری شش و نیم” به کارگردانی سعید روستایی شرکت کرده بود که نتوانست جایزه‌ای را از آن خود کند.

علاوه بر آن فیلم “حوا، مریم، عایشه” نخستین ساخته‌ی کارگردان افغانستانی “صحرا کریمی” هم نتوانست جایزه‌ای را به دست آورد.

شیر طلایی تقدیر از یک عمر فعالیت سینمایی امسل هم به دو چهره‌ی مهم سینما پدرو آلمودووار، سینماگر اسپانیایی و جولی اندروز بازیگر سینمای کلاسیک امریکا اهدا شد.

نقد و حواشی

پرشماری کارگردانان مرد در مقایسه با زنان از جمله موارد انتقاد آمیز جشنواره فیلم ونیز امسال بود چرا که بر پایه آمار از میان ۲۱ فیلم نمایش داده شده برای به دست آوردن جایزه اصلی، تنها ۲ فیلم را زنان کارگردانی کرده بودند.

هم‌چنین از جمله مهم‌ترین حواشی جشنواره امسال هم می‌توان به تسخیر فرش قرمز توسط فعالان محیط زیستفرش قرمز جشنواره فیلم ونیز در تسخیر فعالان محیط زیست اشاره کرد.

از جمله حواشی این دوره از جشنواره حضور معترضان به تغییرات اقلیمی بود که قبل از شروع مراسم اختتامیه، فرش قرمز را با برگزاری اعتراضاتی در اختیار گرفتند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید