هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چرا باید از گالری اثر هنری بخریم؟

در گذشته جمع‌آوری مجموعه‌ای از آثار هنری صرفا در انحصار ثروتمندان بود اما این روزها به لطف گسترش ارتباطات، دستیابی به هنرمندان بسیار آسان‌تر شده و به دلیل فراوانی گالری ها، راه برای خرید اثر هنری هموارتر؛ اما به هر حال این یک واقعیت است که برای خرید آثار هنری نیاز به صرف وقت و هزینه است و برای جمع‌آوری آثار می‌بایست به مطالعه پرداخت. در این پست به چند راه کار برای مجموعه‌داران جوان یا تازه کار می‌پردازیم:

شما ارزش می‌خرید

پیش از هر چیز باید بدانید که شما با خرید آثار هنری، کاری به مراتب بیش‌تر از یک خرید معمولی انجام می‌دهید و نه تنها به حمایت مستقیم از فرهنگ و هنر معاصر دست می‌زنید، بلکه در واقع با خرید یک اثر هنری، به نوعی یک ارزش افزوده ایجاد می‌شود. این اتفاق مانند یک بازی برد-برد عمل می‌کند و یک چرخه‌ی اقتصادی ارزشمند را پدید می‌آورد.

گالری گردی کنید

برای رسیدن به درک درستی از هنرهای تجسمی، هیچ روشی به اندازه گالری گردی مناسب نیست؛ بدیهی است که مطالعات هنری یک امر بدیهی تلقی می‌شوند اما برای یک مجموعه دار الزامی است که بداند در چه محیطی زندگی می‌کند تا هنر معاصر خودش را بشناسد. ضمن آن که تا زمان روبرو نشدن واقعی با هنر نمی‌توان نظر درستی حتی درباره سلیقه‌ی شخصی یا هنرمند مورد علاقه داد. به همین منظور گالری ها مهم ترین عناصر کلیدی درک هنر معاصر هستند و تفاوتشان با موزه ها درست در عنصر زمان است.

به چه قصدی می‌خرید

نکته‌ی هم دیگر برای خرید آثار هنری، نوع دید شماست. آیا قرار است به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنید و سپس به فروش برسانید یا قصد دارید مجوعه‌ای شخصی بر اساس سلیقه‌ی خود پدید آورید؟

پاسخ به این پرسش، تفاوت اساسی در نوع استراتژی خرید شما ایجاد می‌کند؛ در نگاه سرمایه گذاری، شما می‌بایست ضمن مشورت با کارشناسان خبره‌ی هنری، آثار اصلی را بردارید که بعدا ریسک فروش کمی داشته باشند. به همین جهت عمدتا متخصصان شما را به سمت هنرمندان شناخته شده تر هدایت می‌کنند و طبیعی است که بهای به مراتب بیش‌تری را باید بپردازید. اما در نوع نگاه شخصی و برخورد سلیقه‌ای، میزان وابستگی شما به کارشناسان هنری کم‌تر شده و اگر اهل مطالعه و گالری گردی منظم باشید، می‌توانید به حس خود اعتماد کنید و به طبع آثار هنرمندان جوان و کم‌تر شناخته شده را در سبد هنری خودتان قرار دهید؛ این کار کاهش قابل توجهی در پرداختی‌های شما به همراه می‌آورد.

روابط شخصی بسازید

شما هر اندازه هم که گالری گردی کرده باشید و به هنر معاصر اشراف داشته باشید، تا زمانی که روابط شخصی با دیگران نداشته باشید، نمی‌توانید از چند و چون اتفاقات هنری و لحظات هیجان انگیز آن با خبر شوید؛ چرا که ناب ترین رخدادهای هنری نه در مراسم های گشایش عمومی، بلکه در افتتاحیه های وی آی پی رخ می‌دهد و تا زمانی که شما هم یکی از مدعوین نباشید، یعنی هنوز باید تلاش کنید.

دلسرد نشوید

هنر به واسطه‌ی ماهیتش با حواس سر و کار دارد و اصولا تا زمانی که آدم هیجان طلبی نباشید، نمی‌توانید از آن لذت ببرید؛ اما باید بدانید نوع این هیجان با پریدن از ارتفاع به مراتب متفاوت است و اگر صرفا به خاطر مد یا جو زمانه می‌خواهید مجموعه دار شوید، بهتر است دست نگه دارید چون آثار هنری به راحتی می‌توانند یک مجموعه‌دار ناشی را ناامید کنند! اما با صبر و دانش، مجموعه‌ی شما هر اندازه هم در ابتدای راه باشید، رفته رفته به گنجینه‌ای غنی و ارزشمند تبدیل می‌شود.


به چالش #خریداثرهنری پیوسته و دوستانتان را هم به آن دعوت کنید!

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید