هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نخستین اثر دیجیتال با رمزارز در حراجی کریستیز چکش خورد

به جهان دیجیتال خوش آمدید!

در حالی که این روزها اخبار مربوط به رمزارزها بسیار داغ است، به تازگی یک اثر هنری دیجیتال هم به جمع آثار حراج‌خانه‌ی کریستیز پیوست.

این اثر که در اصل یک فایل دیجیتال جی پی جی است، روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ برابر ۱۱ مارس ۲۰۲۱ به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار به فروش رسید.

اثر نامبرده کاری از بی‌پل، هنرمند آمریکایی است و همراه با آن یک رمز غیرقابل معاوضه (NFT) به عنوان تضمین اصالت آن ارائه شده است.

این نخستین بار است که از رمزارز به عنوان وسیله‌ی پرداخت یک اثر هنری در حراج‌خانه بهره‌گرفته می‌شود.

«هر روز، ۵ هزار روز نخست» اثر بی‌پل

«هر روز، ۵ هزار روز نخست»، مجموعه‌ای از طرح‌ها و پویانمایی‌هایی است که مایک وینکلمن (با نام واقعی بی‌پل) هر روز و در طول زمان ۵ هزار روز پشت سر هم آفریده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۲ میلیون کاربر اینترنت، واپسین لحظات فروش این اثر را در سایت حراجی کریستیز پیگیری کردند.

عصر تازه‌ای آغاز شده است

فروش روز پنج‌شنبه ظهور فن‌آوری تازه‌ی احراز هویت را نشان داد. بی‌پل در بیانیه‌ای که از سوی کریستیز منتشر شد، گفت:

هنرمندان در ۲۰ سال گذشته برای آفرینش آثار هنری و انتشار آن در اینترنت از سخت افزار و نرم‌افزارها بهره‌گرفتند. اما هیچ وقت راهی واقعی برای مالکیت حقیقی آن وجود نداشت. با رمز (توکن) غیر قابل معاوضه (NFT) تغییراتی ایجاد شده است. باور دارم که بیننده‌ی آغاز فصلی تازه در تاریخ هنر و هنر دیجیتال هستیم.

نوح دیویس، کارشناس هنرهای معاصر خانه حراج کریستیز گفت:

در ۱۰ دقیقه نخست  این فروش بیش از ۱۰۰ پیشنهاد داشتیم. ما از پیشنهاد نخستین ۱۰۰ دلار به بیش از یک میلیون دلار رسیدیم. از هفت کشور گوناگون پیشنهاد دهنده داشتیم.

گفتنی است که رمز (توکن) غیر قابل معاوضه (NFT)، در واقع شناسه‌های الکترونیکی هستند که با ثبت جزییات در یک دفتر دیجیتال با نام بلاک چین واقعی بودن مجموعه دیجیتالی را تایید می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که از این پس بیننده‌ی رویدادها و معاملات بسیاری از این نوع باشیم.


بیش‌تر بخوانید: رمز غیرقابل معاوضه یا ان‌اف‌تی چیست؟

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید