هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

پنجمین دوره نمایشگاه منارت، یکی از رویدادهای نوظهور بین‌المللی هنر مدرن و معاصر، از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴ در محله مغه پاریس برگزار می‌شود. این نمایشگاه که در سال ۲۰۲۱ توسط لور دوتِویل (Laure d’Hauteville) بنیان گذاشته شده، به نمایش آثار هنرمندان برجسته از مناطق مشرق‌زمین، خلیج پارس و شمال آفریقا اختصاص دارد.

در این گزارش ویژه از هنرگردی، به گفت‌وگو با خانم‌ها لیلا وارسته و مروارید کی پرداختیم.
خانم لیلا وارسته یکی از بنیان‌گذاران «سیمین پاریس» است. او بیش از سی سال است که به گسترش هنر و هنرمندان ایرانی در اروپا مشغول است و در این مدت بسیاری از نمایشگاه‌ها و مرورهای هنری را در گالری‌ها، موزه‌ها و نهادهای فرهنگی معتبر سازماندهی و ارائه کرده است. هم‌چنین او مسئولیت گزینش آثار برای چندین مجموعه خصوصی بزرگ را بر عهده داشته است. در گفت‌وگوی ما با خانم وارسته، درباره هنر ایرانی، ارائه آن در پاریس و چالش‌های پیش روی این حوزه صحبت کردیم.

سپس، با خانم مروارید درباره آثار و رویکردهای هنری او گفت‌وگو کردیم که نگاهی ژرف به تجربیات و دیدگاه‌های شخصی او در آفرینش آثار هنری داشت.

در این دوره از منارت فر، تمرکز ویژه‌ای بر صحنه هنری زنان در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) شده است. این نمایشگاه به بررسی میراث و آثار هنرمندان زن پیشرو و همچنین هنرمندان معاصر و نوظهور زن در این مناطق می‌پردازد.

رویداد امسال به‌طور کامل ویژه‌ی به هنر زنان است؛ اما فراتر از مسئله‌ی جنسیت، تلاش می‌کند تا بازدیدکنندگان را با غنای هنری و اهمیت صحنه هنر زنان در مناطق عربی و پارسی آشنا کند. این دوره از نمایشگاه در فضای گالری ژوزف سَن مِری، که پیش‌تر موزه پیِر کَردَن بوده، برگزار می‌شود.

برنامه‌های این دوره شامل پنل‌های گفت‌وگو، نمایش‌های ویدئویی و مشارکت موزه‌ها و نهادهای فرهنگی منطقه منا است. هم‌چنین حدود ۳۰ گالری از جمله گالری‌هایی با تمرکز بر هنر و طراحی، در این رویداد حضور دارند. این نمایشگاه بستری برای شناخت بهتر هنر نوظهور و تبادل فرهنگی میان هنرمندان و نهادهای هنری بین‌المللی است.

گزارش کامل را در کانال یوتیوب هنرگردی تماشا کنید:
https://youtu.be/BH-pkumQrp4

دیدگاهتان را بنویسید