مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

مروری بر کلاژ های فرشید لاریمیان در گالری محسن

گالری محسن در آخرین هفته‌ی بهار 94 میزبان منتخبی از مجموعه آثار هنرمند ساکن وین فرشید لاریمیان (متولد 1362 بابل) است. این کلاژ ها که از دو سری مجموعه به نام‌های “حال کامل استمراری” و “گویی هر نیمه‌ی آن دیگری بوده است” انتخاب شده‌اند، از میان “خرت و پرت‌هایی” که – بنابر توضیحات کاتالوگ – لاریمیان آن‌ها را با “صبر” از بازارهای مکاره وین جمع آوری کرده ساخته شده‌اند که بارزترینشان تصاویر لباس‌های قرن نوزدهم اروپا، پلان و بلوپرینت های آنتیکی است که زمینه‌ی این آثار را تشکیل داده‌اند. وسواس زیاد به کار رفته در چینش دکمه‌ها و نحوه‌ی برش و چسباندن تصاویر، همگی گواه علاقه‌ی زیاد هنرمند به مد لباس‌های قرن نوزدهم اروپا است. هم‌چنین آویختن دو ساعت جیبی در وسط گالری نوعی وسواس اجباری در زمان را برای مخاطب تداعی می‌کند. در بخشی از گفت و گوی چاپ شده در کاتالوگ میان صالح تسبیحی و فرشید لاریمیان آمده است:

بله، چیزهایی که توجه من را جلب می‌کردند یا دکمه بودند یا لباس های مختلف یا مجله های قدیمی مُد. به نظرم رابطه نزدیک و تنگاتنگی بین هنرهای تجسمی و دنیای مُد وجود دارد. متاسفانه ما مثل غرب مُد را درست تجربه نکردیم و آرشیو درست و مدونی از تغییرات مُد که آن هم بیشتر متاثر از غرب بوده نداریم، به نظرم ما وقتی از مُد صحبت می‌کنیم فقط از پوشش و لباس حرف نمی‌زنیم بلکه مُد فراتر از این است و تغییرات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی را هم باید در نظر بگیریم.

farshid-farshido-larimian-mohsen-gallery-honargardi-2015(9) farshid-farshido-larimian-mohsen-gallery-honargardi-2015(1)

این نمایشگاه تا سوم تیرماه در محل گالری محسن برپا است.

دیدگاهتان را بنویسید